Machiavelliprijs 2014 voor RTL Nederland

RTL Nederland heeft de Machiavelliprijs 2014 ontvangen, omdat “RTL de afgelopen 25 jaar heeft bewezen vaak meer te zijn dan alleen een grote, commerciële omroep. In veel opzichten vernieuwend, gedurfd en vooral ook bindend”, aldus het juryrapport. “RTL is aanjager en voorloper geweest van een reeks nieuwe programmaformats. Van realityshows tot financieel-economisch nieuws: dankzij RTL heeft de Nederlandse televisiekijker de afgelopen 25 jaar een vernieuwend en gevarieerd aanbod voorgeschoteld gekregen. Ook op andere zenders”.

En het juryrapport vervolgt “RTL schuwt maatschappelijke verantwoordelijkheid niet met programma’s over schulden, armoede of obesitas. Daarmee heeft RTL op eigen wijze een verheffingstaak op zich genomen, herkenbaar en voor een breed publiek”. Het juryrapport concludeert dat “media de bindende rol van instituties, zoals kerken en verenigingen, hebben overgenomen. Het staat buiten kijf dat RTL daarin meer dan zijn partijtje heeft meegeblazen”.

U kunt hier het gehele Juryrapport lezen​.

De prijs die jaarlijks wordt toegekend voor een opmerkelijke prestatie op het gebied van publieke communicatie, is op woensdag 11 februari uitgereikt door Marja Wagenaar, voorzitter van de Stichting Machiavelli. Namens RTL Nederland heeft Bert Habets, CEO van RTL Nederland, de Machiavelliprijs 2014 in ontvangst genomen.

Tom Middendorp, Commandant der Strijdkrachten, heeft voorafgaand aan de prijsuitreiking de Machiavellilezing 2014 uitgesproken, getiteld ‘Van wankel naar natuurlijk draagvlak: een zaak van politiek, bevolking en krijgsmacht. Brede steun voor Defensie is noodzakelijk, maar niet vanzelfsprekend.’

U kunt hier de Lezing van de Commandant der Strijdkrachten, uitgesproken op 11 februari 2015, lezen.