Machiavelliprijs 2012 voor Bauke Vaatstra

Bauke Vaatstra heeft de Machiavelliprijs 2012 ontvangen, ‘omdat hij op een volhardende, professionele en authentieke wijze dertien jaar lang de media heeft ingeschakeld waardoor de dader van de moord op zijn dochter kon worden opgespoord. Door zijn media optredens wist Vaatstra eerst te voorkomen dat de zaak een ‘cold case’ zou worden. Dankzij zijn publieke aanhouden en aandringen werd het in 2012 eindelijk mogelijk om grootschalig dna-onderzoek te verrichten’, aldus het juryrapport.

Download Het Juryrapport

Download de Lezing Klaas Knot

‘Vaatstra’s consistente pleidooi voor grootschalig dna-onderzoek heeft als breekijzer gefungeerd voor een doorbraak in de wetgeving waardoor ook de oplossing van andere ‘cold cases’ naderbij is gekomen. Hij heeft daarmee een belangrijke bijdrage geleverd aan het herstel van het publieke vertrouwen in de rechtsorde. De betekenis van zijn publieke rol gaat dan ook veel verder dan de oplossing van de moord op zijn dochter’, zo vervolgt het juryrapport.
‘Bauke Vaatstra heeft er boven alles voor gezorgd dat politie en Openbaar Ministerie nu en in de toekomst niet meer om slachtoffers en nabestaanden van ernstige misdrijven heen kunnen.’ Het juryrapport eindigt met de conclusie: ’De uitreiking van de Machiavelliprijs 2012 is dan ook geen feest, maar een eerbetoon aan een man die niet opgaf.’
De prijs die jaarlijks wordt toegekend voor een opmerkelijke prestatie op het gebied van publieke communicatie, werd op dinsdag 12 februari uitgereikt door Marja Wagenaar, voorzitter van de Stichting Machiavelli in perscentrum Nieuwspoort (Den Haag). Het is de 24ste keer dat de prijs wordt uitgereikt.

Prof. dr. K.(Klaas) H.W. Knot, president van De Nederlandsche Bank hield voorafgaand aan de prijsuitreiking de Machiavellilezing 2012, getiteld ‘De Nederlandsche Bank: verandering en de rol van communicatie. Communicatie als antwoord op een veranderende maatschappelijke perceptie van de centrale bank.’