Machiavelliprijs 2016 voor Hugo Borst & Carin Gaemers

Hugo Borst en Carin Gaemers hebben de Machiavelliprijs 2016 gewonnen, omdat ‘zij met hun manifest ‘Scherp op Ouderzorg’ de meest effectief communicerende actiegroep van de laatste tijd vormen’, aldus het juryrapport. ‘Zij hebben het zeer beladen politieke debat over ouderenzorg in recordtempo weten te depolitiseren. Bij alle politieke partijen in de Tweede Kamer hebben zij een hoogst uitzonderlijke eensgezindheid weten af te dwingen. Daarmee hebben zij een doorbraak bereikt die een plek in de politieke geschiedenis verdient'.
En het juryrapport vervolgt ‘Met hun initiatief, dat ontstaan is in de gangen van een verpleeghuis, hebben zij een megastap gezet naar de verbetering van de zorg voor ouderen in ons land. De inhoud van het manifest was aansprekend: voor doorsnee burgers, voor mensen met een familielid in een verpleeghuis, voor de medewerkers daar, en voor een tot voor kort tot op het bot verdeelde politiek’, zo vervolgt het juryrapport. ‘De publiciteit die Hugo Borst en Carin Gaemers om het manifest heen organiseerden was zeer doeltreffend. Hun onpartijdigheid en onbevangenheid in het benaderen van politici, bepaalden hun politieke succes. Een mooi plan maken is een ding, daar goed over communiceren is een kwaliteit apart’.

U kunt hier het gehele juryrapport vinden. Via deze link kunt u de beelden van de prijsuitreiking terugkijken.

De prijs die jaarlijks wordt toegekend voor een opmerkelijke prestatie op het gebied van publieke communicatie, is op woensdag 8 februari uitgereikt door Marja Wagenaar, voorzitter van de Stichting Machiavelli.

Kim Putters, directeur van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP), heeft voorafgaand aan de prijsuitreiking de Machiavellilezing 2016 uitgesproken, getiteld ‘De burgerdictatuur. Doorgeprikte Haagse bubbels of staatloos populisme?’.