Machiavelliprijs en -lezing

De stichting Machiavelli kent jaarlijks de Machiavelliprijs toe aan een persoon of organisatie voor een opmerkelijke prestatie op het gebied van publieke communicatie.

De Machiavelliprijs 2015 werd op 10 februari 2016 uitgereikt aan de Onderzoeksraad voor Veiligheid omdat: “De Onderzoeksraad voor Veiligheid ontvangt de prijs, omdat “zij met het rapport over de ramp met de MH17 -waar mogelijk- klaarheid heeft gebracht voor de nabestaanden in het bijzonder en de wereld in het algemeen. De wijze waarop de Onderzoeksraad dat heeft gedaan vormt een schoolvoorbeeld van goede communicatie. In een extreem sensitieve situatie met zowel hoogoplopende geopolitieke belangen als indringend verdriet van de nabestaanden heeft de Onderzoeksraad op gezaghebbende wijze haar onderzoek verricht en naar buiten gebracht.”

Eerdere prijswinnaars waren onder andere:

• RTL Nederland (2014)
  • Eberhard van der Laan, burgemeester van Amsterdam (2013)
  • Bauke Vaatstra (2012)
  • H.K.H. Prinses Máxima (2011)
  • Bert van Marwijk bondscoach Nederlands elftal (2010)
  • Jeroen Smit, onderzoeksjournalist (2009)
  • Jan Marijnissen, oud SP-leider (2008)
  • Neelie Kroes, Eurocommissaris (2007)
  • Jan Blokker, columnist (2006)
  • prof. mr. Pieter van Vollenhoven (2005)

De uitreiking van de Machiavelliprijs wordt omlijst met het uitspreken van de Machiavellilezing. In deze lezing wordt een gerenommeerd persoon uitgenodigd om op constructief kritische wijze een visie te geven op actuele ontwikkelingen op het terrein van publieke communicatie.

Philippe Remarque, hoofdredacteur van de Volkskrant, sprak de Machiavellilezing 2015 uit, getiteld ‘De krant blijft altijd bestaan.’

Zijn voorgangers waren onder meer:

• Tom Middendorp, Commandant der Strijdkrachten
  • Dick Boer, CEO van Koninklijke Ahold
  • Prof. dr. K.(Klaas) H.W. Knot, president van De Nederlandsche Bank
  • Prof. dr. Robbert Dijkgraaf, president van de KNAW
  • Hans Hillen, minister van Defensie
  • Prof. dr. Roel Coutinho, directeur Centrum Infectieziektebestrijding van het RIVM.
  • Cisca Dresselhuys, oud hoofdredacteur van Opzij
  • Ivo van Hove, directeur Toneelgroep Amsterdam
  • Fons van Westerloo, CEO RTL Nederland

In het sub-keuzemenu kunt u per jaar bekijken aan wie de Machiavelliprijs is uitgereikt en wie de lezing uitsprak. Hier kunt u tevens de juryrapporten en de lezingen downloaden.