Vorige bijeenkomsten

Aftrap parlementaire jaar 2018-2019

De Stichting Machiavelli theeft traditiegetrouw op de eerste Kamerdag het nieuwe parlementaire jaar afgetrapt met twee fractievoorzitters uit de Tweede Kamer.

Fractievoorzitters Sybrand van Haersma Buma (CDA) en Lilian Marijnissen (SP) hebben uitgebreid uiteengezet op welke thema's zij het komende politieke jaar zullen focussen en wat hun eigen rol daarin wordt. De bijeenkomst stond onder leiding van Elsevier Weekblad-journalist Carla Joosten en Volkskrant-journalist Martin Sommer.

Campagneleidersdebat Gemeenteraadsverkiezingen 2018

De ochtend na de Gemeenteraadsverkiezingen verzorgde Stichting Machiavelli traditiegetrouw het campagneleidersdebat waarin werd teruggeblikt op de campagne. Het debat vond plaats op 22 maart in perscentrum Nieuwspoort.

Aan het debat is deelgenomen door de campagneleiders van VVD, CDA, D66, GroenLinks, SP en PvdA en Leefbaar Rotterdam. Onder leiding van Wilco Boom (parlementair verslaggever van de NOS) is er gesproken over de hoogte- en dieptepunten tijdens de campagne. De campagneleiders zijn verder ingegaan op de doelstellingen die de campagneteams zichzelf hadden gesteld, hoe zij deze wilde realiseren en of ze achteraf vonden daarin geslaagd te zijn.

Stichting Machiavelli trapte op dinsdag 5 september traditiegetrouw het parlementaire jaar af in Nieuwspoort met twee fractievoorzitters. Dit jaar blikten Emile Roemer (SP) en Gert-Jan Segers (ChristenUnie) onder leiding van Volkskrant-journalist Martin Sommer vooruit op het komende politieke jaar, wat daar in volgens hen belangrijk wordt, en hun eigen rol daarin. Daarbij kwamen onder meer de lopende formatieonderhandelingen en het verwachte regeerakkoord aan bod. De bijeenkomst was live te volgen via NPO Politiek24.

U kunt de bijeenkomst en toespraken van beide fractievoorzitters terugkijken via deze (deel I) en deze (deel II) link.

Campagneleidersdebat Tweede Kamerverkiezingen 2017

Na de Tweede Kamerverkiezingen op woensdag 15 maart 2017, organiseerde Stichting Machiavelli donderdagochtend 16 maart traditiegetrouw een campagneleidersdebat waarin werd teruggeblikt op de campagne. Dit ontbijtdebat vond plaats in Perscentrum Nieuwspoort.

Aftrap parlementaire jaar 2016-2017 met Pechtold en Samsom

De Stichting Machiavelli trapte het parlementaire jaar 2016-2017 in Perscentrum Nieuwspoort af met Diederik Samsom (PvdA) en Alexander Pechtold (D66). Zij deden onder leiding van Volkskrant-journalist Martin Sommer uit de doeken wat volgens hen het komende politieke jaar gaat brengen en hoe zij hun eigen rol daarin zien. De bijeenkomst was voor het eerst live te volgen via Politiek24.

Campagneleidersdebat referendum associatieverdrag Oekraïne

Op 6 april stemde een meerderheid van Nederland van ruim 60 procent Nederland  tegen het associatieverdrag met Oekraïne. De opkomst kwam net boven de drempel van 30 procent uit en daarmee was het referendum geldig. De Stichting Machiavelli blikte de ochtend terug met de campagneleiders van zowel het ja-kamp als het nee-kamp.

Machiavelli trapt af op dinsdag 1 september 2015

Sinds 2014 heeft Stichting Machiavelli een nieuwe traditie: met een vooruitblik het nieuwe parlementaire jaar inluiden. Deze vooruitblik vindt plaats op de eerste vergaderdag van de Tweede Kamer.

Campagneleidersdebat Provinciale Statenverkiezingen op donderdag 19 maart

Tradtiegetrouw verzorgt Stichting Machiavelli in de ochtend na de verkiezingen het campagneleidersdebat. Daarin wordt met de campagneleiders van politieke partijen teruggeblikt op de campagne. Ook na deze verkiezingen vond dit debat plaats.

Machiavelli trapt af op dinsdag 2 september 2014

Per september 2014 is Stichting Machiavelli gestart met een nieuwe traditie: een vooruitblik op het parlementaire jaar.

Campagneleidersdebat Europese Parlementsverkiezingen op maandag 26 mei

Zoals inmiddels traditie is, houdt Stichting Machiavelli na de verkiezingen een campagneleidersdebat. Ook na de afgelopen Europese Parlementsverkiezingen heeft dit ontbijtdebat waarin wordt teruggeblikt op de campagne plaatsgevonden.

Campagneleidersdebat gemeenteraadsverkiezingen op donderdag 20 maart

Zoals inmiddels traditie is, houdt Stichting Machiavelli de ochtend na de verkiezingen een campagneleidersdebat. Ook na de gemeenteraadsverkiezingen van 20 maart 2014 heeft dit ontbijtdebat plaatsgevonden. Daarin is teruggeblikt op de campagne.

Hoofdredacteuren debat 6 december “De media verantwoorden zich”

Op donderdag 6 december 2012 vond het traditionele hoofdredacteuren lunchdebat plaats.

Machiavellilezing 2017 door Emily Bell
Emily Bell, professor en founding director bij het Tow Center for Digital Journalism aan Columbia’s Graduate School of Journalism, Columbia University in New York (USA), heeft...